اگر می خواهد همچنان یارانه بگیرد ، «باید» برای «عدم انصراف» به سایت رفاهی برود و «گزینه عدم انصراف» را انتخاب کند.

عصر ایران نوشت:مسوولان دولتی با زیرکی تمام(!) ، روی مساله را عوض کرده اند. آنها اسفند ماه می گفتند که انصراف اختیاری است و هر کس که پیامک دریافت کرده ، «می تواند» برای «انصراف» به سایت رفاهی برود و «گزینه انصراف» را انتخاب کند.اما اینک حرف خود را چنین تغییر داده اند: هر کس پیامک دریافت نموده ، اگر می خواهد همچنان یارانه بگیرد ، «باید» برای «عدم انصراف» به سایت رفاهی برود و «گزینه عدم انصراف» را انتخاب کند.
 اسفند گذشته ، پیامک دعوت به انصراف از یارانه ها ، میلیون ها ایرانی را نگران کرد و متعاقب آن ، رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها به تلویزیون رفت و گفت: انصراف از دریافت یارانه نقدی به هیچ وجه اجباری نیست و کاملا اختیاری است. از ابتدای انجام کار بزرگ هدفمندی یارانه‌ها مبنای و عنصر اختیار و انتخاب مردم قرار داده شد.

بهروز مرادی یادآور شد: پیامک‌هایی که برای مردم ارسال شد، در واقع به آنها گفته شد به سامانه  www.refahi.ir مراجعه کرده و در آنجا نیز گزینه خود انصرافی وجود دارد که ظرف یک دقیقه وارد این سامانه می‌شوند و در آنجا خواسته شده است، چنانجه موافقید این گزینه را انتخاب کنید و اصولا این امر اختیاری است.

اینک و در حالی که هنوز یک ماه از این سخنان نگذشته ، مسوولان دولتی با زیرکی تمام(!) ، روی مساله را عوض کرده اند. آنها اسفند ماه می گفتند که انصراف اختیاری است و هر کس که پیامک دریافت کرده ، «می تواند» برای «انصراف»  به سایت رفاهی برود و «گزینه انصراف» را انتخاب کند.
اما اینک حرف خود را چنین تغییر داده اند: هر کس پیامک دریافت نموده ، اگر می خواهد همچنان یارانه بگیرد ، «باید» برای «عدم انصراف» به سایت رفاهی برود و «گزینه عدم انصراف» را انتخاب کند.

در واقع ، طبق سخنان قبلی آقایان ، اصل بر عدم انصراف بود و هر کس که می خواست انصراف بدهد ، اختیاراً این کار را انجام می داد ولی حالا اصل را بر قطع یارانه -دستکم مابه التفاوت مرحله اول و دوم- گذاشته اند و اگر کسی که پیامک دریافت کرده ، می خواهد یارانه بگیرد ، باید عدم انصراف خود را اعلام کند!

نکته جالب توجه اینجاست که اگر کسی که پیامک دریافت کرده به سایت رفاهی برود و عدم انصراف را انتخاب نماید ، در پایان با این پیام مواجه می شود " عدم انصراف شما مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به اطلاع شما خواهد رسید."
این بدان معناست که اگر کسی عدم انصراف را هم انتخاب کند ، باز هم ممکن است با عدم انصرافش موافقت نشود و یارانه اش قطع شود تا بفهمد که معنای جدید "اختیار" چیست؟!

حال سوال این است که علت این چندگانه گویی ها و تناقضات دولت در ماجرای اعصاب خرد کن انصراف چیست؟ اگر دولت پول کافی برای یارانه ندارد ، پس ماجرای افزایش یارانه چیست و اگر دارد ، پیچ دادن به ماجرای انصراف و عدم انصراف و بازی با روان مردم ، چه صیغه ای است؟!
این چه طرز رفتار با مردم است که یک روز می گویند ، اگر می خواهید انصرف دهید به سایت رفاهی بروید و روز دیگر ، با تحمیل انصراف ، می گویند اگر می خواهید انصراف ندهید به سایت بروید! مگر مردم بازیچه هستند که هر روز چیزی به آنها گفته می شود و سرگردانشان می کنند؟

اگر دولت نمی خواهد به چند میلیون نفر یارانه بدهد ، صادقانه بگیود که ای ملت ، بودجه مان کفاف نمی دهد و یارانه متمکنین را قطع می کنیم ؛ این کار بسی بهتر از چند رنگی و هر روز چیزی گفتن و در نهایت هم انداختن توپ به زمین مردم است. البته در این صورت هم مشکل اینجاست که دولت در تشخیص متمکنین چندان وارد نیست و ماجرای پیامک ها و قطع 28 هزار تومان نشان داد که پایه های اطلاعاتی دولت در این باره چندان قابل اعتنا نیست.

راستی ، سازمان هدفمندی یارانه ها ، به دنبال حذف یارانه های متمولین است یا عملاً حذف اعتماد عمومی را در دستور کار خود قرار داده است؟!

آنچه در سایت رفاهی منتظرتان است









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا